Szkoła Podstawowa nr 5 im. Papieża Jana Pawła II

ul. St. Kard. Wyszyńskiego 5, 

87-140 Chełmża

tel.: 535 123 787

Adres

ul. St. Kard. Wyszyńskiego 5, 


87-140 Chełmża


tel.: 535 123 787


Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1211642
  • Do końca roku: 256 dni
  • Do wakacji: 63 dni

Piątka na widelcu

PROGRAM EDUKACYJNO – ZDROWOTNY

''PIĄTKA NA WIDELCU''

SPIS TREŚCI:

 

1. Charakterystyka programu.

2. Założenia programu.

3. Cele programu.

4. Zakres treści programu.

5. Procedury osiągania celów.

6. Kryteria oceny.

7. Przewidywane osiągnięcia ucznia.

8. Sposoby ewaluacji.

 

WSTĘP

 

Edukacja zdrowotna jest częścią całego procesu wychowania. To nie tylko przekazywanie wiedzy o tym, co jest korzystne lub szkodliwe dla zdrowia, lecz przede wszystkim jak najpełniejsze wyposażenie dziecka w odpowiednie umiejętności i nawyki, które pomogą tę wiedzę skutecznie wykorzystać. Dzieciom należy więc, umożliwić poznanie odpowiednich postaw i wartości, które ułatwią im dokonywanie wyborów.

Dzieci w młodszym wieku szkolnym są wdzięcznymi i chłonnymi odbiorcami, pozbawionymi utrwalonych złych nawyków w zakresie zachowań zdrowotnych. Ponadto wiek dziecięcy jest zarazem najbardziej elastyczny, podatny na wpływy wychowawcze, kształtowanie się nawyków niezbędnych dla zdrowia, sprawności fizycznej i zdolności ruchowych.  Wczesna edukacja zdrowotna ma przygotować dziecko do tego, aby stało się niezależną, zdrową i twórczą jednostką. Kształtuje w nim przekonanie o możliwości wpływania na własne zdrowie poprzez podejmowanie odpowiednich decyzji. Dzięki temu rozwijane są pożądane cechy osobowości, tj. odpowiedzialność, stanowczość, siła woli, pracowitość, systematyczność, poczucie własnej wartości.

 Powszechnie wiadomo, że umiejętności i nawyki związane ze stylem życia,
a więc i te, które dotyczą zdrowia, kształtują się we wczesnym okresie życia człowieka. Później bardzo trudno je zmienić. Istotne jest, aby w pierwszych latach nauki podjąć efektywne wychowanie zdrowotne, gdyż jest to okres szybkiego rozwoju dziecka. Jego psychika jest wrażliwa na oddziaływania otoczenia. Nabyte w tym wieku umiejętności, nawyki i postawy zachowane zostaną na dalsze lata życia.

           I  CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

 Celem edukacji zdrowotnej jest ukazanie dzieciom wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponują, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie, wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, kształtowanie odpowiednich postaw  i nawyków. Szkoła powinna sprzyjać osiąganiu zdrowia i dobrego samopoczucia zarówno fizycznego jak i psychicznego, zadowolenia i sukcesów na miarę możliwości każdego ucznia.  W dobie tak wielu zagrożeń we współczesnym świecie problematyka dotycząca zdrowia i bezpieczeństwa powinna być szczególnie  wyeksponowana. W związku z powyższym, postanowiono wprowadzić dzieci w świat promowania zdrowia i poszerzyć ich wiedzę na temat zachowań zdrowotnych. W tym celu opracowano program z zakresu edukacji zdrowotnej pt. „PIĄTKA NA WIDELCU”, który powstał z myślą o dziecku i wykorzystaniu jego potencjału i możliwości rozwojowych.

Główne treści kształcenia i wychowania w proponowanym programie są skupione wokół dwóch działów tematycznych:

1. Zdrowy styl życia.

2. Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc.

W dziale pierwszym dzieci poszerzają swoją wiedzę na temat higieny osobistej oraz sposobów dbania o czystość ciała i otoczenia człowieka. Uczą się, jak zapobiegać infekcjom i kształtować właściwy stosunek do choroby. Poznają też zasady zdrowego odżywiania oraz uczą się higieny przyrządzania i spożywania posiłków.

W dziale drugim poznają ogólne zasady bezpiecznego poruszania się po drogach oraz zachowania się w szkole i w domu. Uczą się także jak zachować ostrożność w kontaktach z nieznajomymi. Uczniowie mają tu też możliwość poznania zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i urazach.

 II ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Program z zakresu edukacji zdrowotnej pt. „PIĄTKA NA WIDELCU” jest skierowany do uczniów z  klas I-III.   Dotyczy I etapu edukacyjnego szkoły podstawowej bez podziału na kolejne klasy. Treści (zgodne z podstawą programową) zawarte w programie to:

- wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny;

- wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem (np. środków czystości, środków ochrony roślin);

- przestrzega zasad poruszania się po drogach,

- bierze udział w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych,

- dba o higienę osobistą i czystość odzieży,

- wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna,

- dba o prawidłową postawę, np. siedząc w ławce, przy stole,

- przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych;

- potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabaw i gier ruchowych; wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.

 

 Treści nauczania zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane w zależności od potrzeb i możliwości uczniów. Ułożone są one w sposób spiralny. Oznacza to, że te same treści będą powtarzać się w kolejnych klasach edukacji wczesnoszkolnej, umożliwiając dziecku poszerzenie, pogłębienie wiadomości i umiejętności zgodnie ze wzrastającymi możliwościami intelektualno – percepcyjnymi. Dobierane one są w taki sposób, aby były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim - do działania. Na poszczególnych poziomach nauczania program będzie różnił się stopniem trudności, objętością zagadnień i zakresem osiąganych umiejętności. Program będzie realizowany w ramach zajęć dydaktycznych. Łączy on w sobie treści z różnych dziedzin edukacji: społeczno - polonistycznej, przyrodniczej, plastycznej, technicznej i ruchowej. Tematyka zajęć pozwali poznać i uświadomić uczniom jaki wpływ na zdrowie człowieka mają ruch i wypoczynek, zdrowy styl odżywiania, przestrzeganie zasad higieny osobistej, zdrowie psychiczne, rodzina oraz zachowanie bezpieczeństwa w życiu codziennym. Ponadto na zajęciach uczniowie poznają zasady zapobiegania chorobom i uzależnieniom od zagrożeń, jakie niesie szybki rozwój współczesnej cywilizacji. Zdobędą też wiadomości i umiejętności, które pozwolą zrozumieć , jak ważne jest zdrowie i jego poszanowanie.

           III   CELE PROGRAMU

CEL GŁÓWNY:

Podstawowym celem tego programu jest skuteczne i efektywne kształtowanie postaw dzieci zgodnych z zasadami higieny i zasad bezpieczeństwa w życiu codziennym. Służy on nie tylko pogłębianiu wiedzy, ale pobudza również aktywność dzieci i ich twórcze myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter młodego człowieka.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Kształtowanie umiejętności, postaw i nawyków w zakresie:

- dbałości o czystość ciała, odzieży i otoczenia,

- właściwego zachowania się podczas kaszlu, kichania, korzystania z urządzeń sanitarnych,

- utrzymania prawidłowej postawy ciała,

- znaczenia aktywności ruchowej dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego,

- przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania się (regularność i urozmaicenie posiłków, produkty mleczne, owoce, surówki),

- rozumienia szkodliwości przejadania się, szczególnie słodyczami,

- znajomości produktów szkodliwych dla zdrowia (niedojrzałe owoce, trujące grzyby, produkty przeterminowane),

- korzystania z aktywnych form wypoczynku (spacery, sporty, turystyka, hobby) i biernych (sen, czytanie, majsterkowanie, TV, komputer),

- przestrzegania zasad obowiązujących w grupie,

- bezpiecznego zachowania się na drodze (znaki drogowe, znaczki odblaskowe),

- ostrożności podczas zabaw na powietrzu,

- bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych, gazowych,

- przekazywania informacji o zagrożeniu (straż pożarna, pogotowie ratunkowe, gazowe, policyjne),

- przewidywania i unikania zagrożeń w najbliższym otoczeniu,

- właściwego reagowania na niebezpieczeństwa zagrażające zdrowiu i życiu,

- zna elementarne zasady udzielania pierwszej pomocy w niektórych urazach oraz podstawowe wyposażenie apteczki,

- rozbudzenie świadomości wśród dzieci, że sami wpływają na stan swojego zdrowia.

 

IV  ZAKRES TREŚCI PROGRAMU

Treści uwzględnione w programie zostały podzielone na dwa obszary tematyczne:

 

  1. Zdrowy styl życia.

- higiena osobista w codziennym życiu,

- higiena pracy i wypoczynku,

- zasady właściwego odżywiania,

- higiena przyrządzania i spożywania posiłków,

- aktywność ruchowa i jej znaczenie dla zdrowia i dobrego samopoczucia

  1. Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc.

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na drodze, w szkole
i w domu,

- ostrożność w kontaktach z nieznajomymi,

- udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.

 

V  PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Szeroki zakres treści kształcenia ujętych w programie daje ogromne możliwości stosowania różnorodnych metod i form kształcenia. Zastosowane metody dają uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa w procesie kształcenia i lepszego zapamiętywania treści. Proponowane metody i formy pracy to:

Metody pracy:

- Przygotowywanie prostych potraw – kanapek, surówek i in.

- Gry i zabawy ruchowe

- Ćwiczenia praktyczne z udzielania pierwszej pomocy

- Prezentacje multimedialne „Odżywiamy się zdrowo”, „Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach”

- Konkurs o tematyce zdrowotnej i bezpieczeństwie

- Warsztaty kulinarne

- Spotkania z pielęgniarką, dietetykiem

- Zorganizowanie Dnia Zdrowego Śniadania – ŚNIADANIE NA TRAWIE

- Zorganizowanie Dnia przeciw siedzącemu trybowi życia  propagującego aktywność ruchową

- Praca w grupach

- Praca w zespole klasowym


VI  KRYTERIA OCENY

        Program z zakresu edukacji zdrowotnej pt. „PIĄTKA NA WIDELCU”  zakłada osiągnięcie przez ucznia umiejętności praktycznego wykorzystywania zdobytej wiedzy. W związku z tym ocenie nie będzie podlegał stan wiedzy ucznia w danym momencie, ale jego praca, włożony wysiłek, umiejętności, pomysłowość i przejawiane inicjatywy. Uczniowie będą mieli szansę uzyskać ocenę za aktywny udział w zajęciach.

 

VII  PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

 W WYNIKU REALIZACJI PROGRAMU UCZEŃ:

- zna zasady higieny osobistej i przestrzega ich,

- wie jak dbać o higienę jamy ustnej,

- potrafi dostosować odpowiedni ubiór do panującej pogody,

- zna różne formy wypoczynku,

- jest świadomy wpływu żywienia na własne zdrowie,

- przestrzega higieny i estetyki spożywania posiłków,

- wie jak bezpiecznie i ciekawie spędzić wolny czas

- jest bezpiecznym użytkownikiem drogi,

- zna numery telefonów alarmowych,

- wie do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia,

- wie, jak troszczyć się o bezpieczeństwo swoje i innych w różnych sytuacjach

- ma poczucie własnej wartości, swoich możliwości.

V  SPOSOBY EWALUACJI

 

Bardzo ważnym elementem pracy nauczyciela i ucznia jest ocena, która pozwala stwierdzić, czy zamierzone cele zostały osiągnięte. Dla ucznia ma być ona motywacją do dalszej pracy, a dla nauczyciela – sygnałem skuteczności stosowanych metod i form pracy.

Ocena opanowanej wiedzy i umiejętności dokona będzie na podstawie:

- obserwacji zachowań uczniów w określonych sytuacjach,

- aktywności uczniów podczas zajęć lekcyjnych,

- kart pracy,

- informacji zebranych podczas rozmów z nauczycielami klas I – III,

Program skorelowany jest z PROGRAMEM EDUKACYJNYM  ''RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ'' oraz Szkolnym Programem Profilaktyczno – Wychowawczym.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ NA ROK SZKOLNY 2021/2022

 

DZIAŁANIE

 

 

TERMIN

 

MARSZ WITAMINEK

 

 

WRZESIEŃ

 

OWOCOWA DYSKOTEKA

 

 

PAŹDZIERNIK

 

ŚNIADANIE DAJE MOC

 

LISTOPAD

 

 

WARSZTATY KULINARNE

 

 

GRUDZIEŃ

 

PIERWSZA POMOC

 

 

STYCZEŃ

 

SPOTKANIE Z PIELĘGNIARKĄ

 

 

LUTY

 

DZIEŃ WODY

 

 

MARZEC

 

PRZEDSTAWIENIE PROFILAKTYCZNE

 

 

KWIECIEŃ

 

DZIEŃ PRZECIW SIEDZĄCEMU TRYBOWI ŻYCIA

 

 

MAJ

 

ŚNIADANIE NA TRAWIE

 

 

CZERWIEC

Adnotacja:

Jeśli dzieci przejdą na nauczanie w trybie zdalnym, proponujemy tematy zastępcze:

- Konkurs na najbardziej pomysłowy  strój ,,KUCHCIKA'',

- Plakat zachęcający do prowadzenia zdrowego stylu życia,

- Przepis na SUPER ZDROWĄ POTRAWĘ.

 

Koordynator   -  Iwona Biernacka

Artykuły

Trening Karate w 1B

Dzisiaj, w ramach programu „Piątka na widelcu” klasę 1B odwiedziła Pani Kinga Krupcała - mama Juliana. Na co dzień pracuje jako nauczyciel akademicki i badacz na Politechnice Bydgoskiej, a także jako trener Karate Shotokan w klubie MKS Chełmża. Pani Kinga posiada czarny pas (1Dan) i...
Czytaj więcej o: Trening Karate w 1B

Śniadanie daje moc.

Dzisiaj dzieci z 2A, w ramach programu "Piątka na widelcu", robiły zdrowe kanapki. Pracowały z wielkim zaangażowaniem. Kanapki były nie tylko zdrowe, ale i przepyszne oraz kolorowe.  Część z nich zabrały do domu dla rodziców, a część zjadły na drugie śniadanie.
Czytaj więcej o: Śniadanie daje moc.

,,Bez wody nie ma życia"

Pod taką nazwą przebiegły dzisiejsze zajęcia z panią dietetyk Kingą Blacharską. Uczniowie klasy 1b dowiedzieli się ile trzeba pić wody, żeby dobrze nawodnić swój organizm, poznali dekalog nawadniający. To nie pierwsza taka lekcja warsztatowa w naszej szkole. Dziękujemy Pani Kindze...
Czytaj więcej o: ,,Bez wody nie ma życia"

Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i...

W ramach realizacji programu "Piątka na widelcu" dziś, w Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania" uczniowie klas młodszych przygotowali smakowite śniadania. Na ławkach zrobiło się kolorowo i pysznie, a przede wszystkim zdrowo. Była to świetna okazja do przypomnienia zasad...
Czytaj więcej o: Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania

MARSZ WITAMINEK

Co roku o tej porze uczniowie klas 1-3 wyruszają w barwnym korowodzie, aby obdarować mieszkańców naszego miasta cennymi dla zdrowia witaminami w postaci owoców i warzyw. Tak było i tym razem. Mamy nadzieję, że ta akcja w ramach programu ,,Piątka na widelcu " przyniesie wiele korzyści...
Czytaj więcej o: MARSZ WITAMINEK

Coś smacznego, coś zdrowego ...

Smaczna i zdrowa sałatka owocowa w wykonaniu 1b poleca się do zjedzenia.  W roli głównej oczywiście jabłko, bo dzisiaj jego święto. Smacznego!
Czytaj więcej o: Coś smacznego, coś zdrowego ...

Dzień Sportu w klasach 1-3

W ramach programu ,,Piątka na widelcu,, uczniowie klas 1-3 wzięły udział w Dniu Sportu. Były rozgrywki piłkarskie, zawody sportowe, relaks na placu zabaw i siłowni. Dziękujemy bardzo panu #Andrzejowi Karwowskiemu za poprowadzenie zajęć sportowych. W następnym roku też zagościmy na...
Czytaj więcej o: Dzień Sportu w klasach 1-3

Czysta woda zdrowia doda

Na zajęciach z okazji Światowego Dnia Wody uczniowie klasy 3a prezentowali przygotowane przez siebie ciekawostki o wodzie i jej roli dla planety. Korzystali z informacji zawartych na bardzo ciekawej stronie Młody Hydrolog. Przeprowadzali doświadczenia badając właściwości wody. Wykonali...
Czytaj więcej o: Czysta woda zdrowia doda

Dzień Wody w 1b.

Wczoraj domininował w klasie kolor zielony, dziś natomiast niebieski, a to wszystko za sprawą Dnia Wody. Uczniowie obejrzeli film edukacyjny oraz uzupełnili na jego podstawie kartę pracy o krążeniu wody w przyrodzie. Mówiliśmy także o tym, jak ważne jest abyśmy dbali o wodę, gdyż...
Czytaj więcej o: Dzień Wody w 1b.

Laboratorium Wodne w 2B

Z okazji Światowego Dnia Wody sala uczniów klasy II b zamieniła się w laboratorium. Dzieci przeprowadzały eksperymenty z wodą: "Tęcza na talerzu", "Tańczące ludziki w wodzie", "Bariera z chusteczki", "Jajko w solance" oraz "Zaczarowany balon".Doświadczenia wzbudziły ogromne...
Czytaj więcej o: Laboratorium Wodne w 2B

Dzień Wody w 1A

W związku z tym, że dziś jest Światowy Dzień Wody, dzieci z klasy 1a przyniosły, zresztą jak zawsze, wodę do picia, a ich ubrania miały kolor niebieski. Poza tym wykonały również mapę myśli pt. "WODA". Wszyscy wiemy, że bez wody nie byłoby życia na Ziemi i dlatego należy ją...
Czytaj więcej o: Dzień Wody w 1A

Dzień Wody

22 marca obchodzony jest Dzień Wody. ,, Piątka na widelcu " zachęca, aby w tym dniu wszyscy uczniowie przynieśli do picia wodę.
Czytaj więcej o: Dzień Wody